Scooby-Doo Set

24,95

Personages uit Scooby-Doo series

Op voorraad

Artikelnummer: 3700514301545 Categorie: Tags: , , , , ,

Beschrijving

De verhalen van Scooby-Doo draaien om de hond Scooby-Doo en een groepje jong volwassenen. Samen hebben ze een bedrijfje genaamd “Mystery Inc.”, dat overal mysteries oplost. Deze mysteries draaien altijd om bovennatuurlijke wezens. Meestal blijken deze wezens achteraf gewoon criminelen en oplichters te zijn die zich enkel voordeden als spoken of monsters, maar het gebeurt ook weleens dat het team in aanraking komt met echte monsters. Soms wordt het team ingehuurd door iemand om een mysterie op te lossen, maar het gebeurt ook geregeld dat ze per ongeluk erbij betrokken raken.

Het team van Mystery Inc. bestaat doorgaans uit de volgende personen:
Scoobert “Scooby”-Doo is een Duitse dog, en vooral grote vrienden met Shaggy Rogers. Scooby-Doo en Shaggy delen veel persoonlijkheidskenmerken. Ze hebben een enorme eetlust en zijn lafaards als het aankomt op het bevechten van monsters. Derhalve moeten de twee vaak door hun teamgenoten Velma, Daphne en Fred worden overgehaald om achter deze gekostumeerde schurken aan te gaan. Scooby kan gemakkelijk worden overgehaald door hem een “Scooby Snack,” een soort hondenkoekje, aan te bieden. Scooby kan een beetje praten, maar hij spreekt de meeste woorden uit alsof ze met een R beginnen. Zijn kenmerkende kreet is “Scooby-Dooby-Doo!”

Frederick Herman Jones is de leider van Mystery Inc, een groep van vier tieners en die overal mysteries oplossen. Fred is tevens de chauffeur van de Mystery Machine, het busje van de groep. Fred is in elk opzicht het tegenovergestelde van Shaggy Rogers. Hij is dapper, slim en een gedreven detective. Fred heeft blond haar, draagt vrijwel altijd een scoutingdas en heeft interesse voor verschillende sporten. Fred is vaak degene die de verschillende Rube Goldberg vallen bouwt voor de schurken die het team tegenkomt. Tijdens het zoeken naar aanwijzingen rondom een mysterie neemt Fred vaak de vrouwelijke teamleden, Daphne en Velma, mee, terwijl Shaggy en Scooby elders gaan kijken. Fred hanteert vooral de “verdeel en heers” techniek. Volgens fans hebben Fred en Daphne een oogje op elkaar, maar dit is niet officieel bevestigd.

Daphne Blake werd oorspronkelijk neergezet als het stereotype “dame in nood”. Ze verkeerde vaak in gevaarlijke situaties, en werd het meest gevangen door de schurken. Dit leverde haar de bijnaam “Danger-prone Daphne” op. Hoewel Daphne niet zo slim was als Velma, probeerde ze haar problemen op kunstzinnige wijze op te lossen. Ook werd ze steeds minder kwetsbaar. Ze heeft zelfverdediging geleerd en krijgt veel dingen voor elkaar met vreemde voorwerpen uit haar handtasje.

Velma Dace Dinkley is duidelijk de intelligentste van de groep. Ze gebruikt haar talenten onder andere voor het lezen van vreemde talen, wetenschappelijke formules ontcijferen, aanwijzingen analyseren en conclusies trekken. Velma gaat altijd gekleed in een typische oranje trui en draagt een bril. Omdat ze enorm bijziend is zorgt haar bril nog wel eens voor problemen, omdat ze deze vaak per ongeluk verliest en dan niets meer kan zien. Velma is degene die Scooby altijd met een Scooby Snack omkoopt als hij en Shaggy te bang zijn voor een missie. Velma is ook een stuk sterker dan ze eruitziet, en kan vaak Scooby en Shaggy in haar armen dragen terwijl ze toch rent. Velma gaat meestal met Fred en Daphne op stap, maar vergezelt soms Scooby en Shaggy. Het is meestal Velma die het mysterie oplost, waarna Fred de val bouwt om de schurk te vangen.

Norville “Shaggy” Rogers lijkt sterk op een stereotype persoon uit de jaren 60 door zijn manier van spreken en zijn uiterlijk. Hij is slank met bruin haar en een ruige sik. Hij gaat meestal gekleed in een groen T-shirt met een bruine broek. Hij lijkt op die manier nog wel het meest op een jaren 60 beatnik of hippie. Zowel Shaggy als Scooby-Doo hebben een bijna onstilbare eetlust. Tevens vertonen ze beide laf gedrag en zijn vaak de vrolijke noot in de spannende missies. Terwijl hun collega’s het mysterie proberen op te lossen, lopen Shaggy en Scooby voortdurend de monsters en spoken tegen het lijf. Desondanks is Shaggy wel van nut voor het team. Hij is vaak, met tegenzin, levend aas voor de val die het team voor een monster zet, of moet als afleiding dienen. Shaggy kan zich goed vermommen en was een kampioen midgetgolf.

De plot van de meeste verhalen volgt een formule. Aan het begin raakt Mystery Inc betrokken bij een mysterie. Dit mysterie draait om iets schijnbaar bovennatuurlijks zoals een monster of spook. Fred, Daphne en Velma proberen aanwijzingen te vinden over wat er gaande is. Scooby en Shaggy lopen geregeld het monster tegen het lijf, met humoristische gevolgen. Na genoeg aanwijzingen te hebben verzameld concludeert het team dat het “monster” gewoon een verkleed persoon is die om een of andere reden, vaak criminele activiteiten, geen pottenkijkers wil en ze op deze manier weg probeert te jagen. Het monster wordt gevangen, meestal via een val gebouwd door Fred. De schurk wordt ontmaskerd, waarna hij meestal zijn motieven uitlegt.

Extra informatie

Grootte

13 cm

Verpakking

Doos

Inhoud

6 figuren

Merk

Uitgave

2020