Ajani Goldmane

17,50 12,95

Personage uit Magic The Gathering games

Op voorraad

Artikelnummer: 1093 Categorie: Tags: , , ,

Beschrijving

Magic: The Gathering is een ruilkaartspel. Hoewel het spel zijn basis vindt in het fantasygenre uit de traditionele role-playing games, zijn er voor de rest weinig overeenkomsten. In het spel nemen twee of meer spelers het tegen elkaar op in een strijd om levenspunten. Ieder spel stelt een gevecht voor tussen krachtige “wizards” (tovenaars), ook wel “duelists” of “planeswalkers” genoemd. Door het spelen van kaarten kan de speler de andere speler schade toebrengen of in zijn spel hinderen. Het doel is de tegenstander op 0 levenspunten te krijgen, hoewel er tal van andere manieren om het spel te winnen zijn.

Magic is een spel dat strategisch inzicht combineert met een geluksfactor. Spelers dienen voor het spel een “deck” samen te stellen met kaarten uit hun verzameling of uit een vooraf afgesproken deelverzameling van kaarten, voor de meeste kaarten geldt een maximum van vier per deck. Voor aanvang van het spelen worden de decks geschud, hierdoor weet een speler niet welke kaarten hij gaat trekken. Elke speler begint met 7 kaarten in de hand en 20 levenspunten. Als een speler op 0 levenspunten komt heeft hij verloren, hoewel er ook andere manieren zijn om te winnen of verliezen. Een beurt bestaat normaal gesproken uit het pakken van een kaart, het spelen van spreuken en het aanvallen met creatures.

Spelers bevechten elkaar door het spelen van kaarten die “spells” (spreuken) vertegenwoordigen, deze spreuken kunnen globaal worden verdeeld in “instants” en “sorcerys” die een eenmalig effect hebben, “creatures” (wezens) die je kan gebruiken om je tegenstander aan te vallen om zijn levenspunten naar beneden te halen en “enchantments” en “artifacts” die meestal een blijvend effect hebben. Om deze kaarten te spelen dient de speler te betalen met “mana”, ofwel magische energie. De standaardmanier voor het verkrijgen van mana is door het gebruik van landkaarten. In het algemeen geldt hoe krachtiger een spell hoe meer mana deze kaart kost om te spelen. Er zijn ook kaarten die naast mana ook andere dingen vereisen om gespeeld te worden zoals levenspunten of het opofferen van reeds gespeelde kaarten, of het opofferen van kaarten uit de hand (discarden).

Een andere manier om het spel te winnen is ervoor te zorgen dat je tegenstander geen kaart kan trekken uit zijn deck als dat vereist is. Dit is namelijk verplicht aan het begin van elke beurt tijdens de “draw step”. Ook zijn er kaarten die een speler verplichten een x-aantal kaarten te trekken. Kan die speler aan deze eisen niet voldoen, dan verliest hij of zij.

Magic bestaat sinds 1993 en inmiddels zijn meer dan tienduizend verschillende kaarten uitgebracht. Hoewel de basisregels vrij eenvoudig zijn, geldt dat bijna elke regel wel door bepaalde kaarten beïnvloed, tegengesproken of geheel veranderd wordt. Hierbij geldt dat effecten van gespeelde kaarten voorrang hebben op de algemene spelregels. Een voorbeeld hiervan is een kaart waardoor de speler de bovenste kaarten van zijn deck mag bekijken en hierdoor dus wel weet welke kaarten hij gaat trekken. Ook zijn er enkele kaarten die de regels op het gebied van winnen en verliezen aanpassen.

Iedere speler/magiër ontleent zijn of haar kracht aan mana. Voor de meeste kaarten is een bepaalde combinatie van mana van de juiste kleur vereist. Mana wordt voornamelijk geproduceerd door landkaarten. De basislanden die elke speler onbeperkt in zijn deck mag gebruiken zijn opgedeeld in velden (plains – wit), eilanden (island – blauw), moerassen (swamp – zwart), bergen (mountain – rood) en bossen (forest – groen). Deze landen bestaan ook in sneeuwvarianten (snow-covered). Alle andere landen worden aangeduid als niet-basis. De kleuren van Magic staan op de achterkant van iedere Magickaart in het “pentagram der kleuren”. Bovenaan beginnend met de klok mee zijn dit wit, blauw, zwart, rood en groen. De vijf kleuren van Magic zijn ingedeeld zodat elke kleur een raakvlak heeft met twee aangrenzende kleuren en een tegenstelling met twee tegenoverliggende.

Als een speler een deck samenstelt, moet een afweging worden gemaakt tussen het spelen met één of meerdere kleuren. Het voordeel van spelen met slechts één kleur is dat er minder kans is op mana-problemen door het niet in de beginhand hebben van bepaalde type landkaarten. Het nadeel van een dergelijk “mono-colored” deck is dat het aantal beschikbare kaarten en spelstrategieën minder is en dat de zwakheden van een kleur niet gecompenseerd kunnen worden. Er zijn ook talloze kaarten, zoals de gouden “multicolors” die specifiek ontworpen zijn om met meerdere kleuren gebruikt te worden. Er zijn ook bepaalde landen die meerdere kleuren mana kunnen leveren, maar deze hebben meestal ook nadelen. De sterkste landen voor in meerkleurige decks zijn de traditionele “dubbellanden”, een serie zeldzame landkaarten uit de eerste series alpha, beta, unlimited en revised. Deze “dubbellanden” waren in staat twee verschillende kleuren mana te produceren zonder enige nadelen.

Ajani Goldmane is een Planeswalker die witte magie hanteert. Zijn specialiteit is zuivering van lichaam en ziel: spreuken die zijn bondgenoten genezen en versterken, en spreuken die de innerlijke, spirituele essentie van anderen oproepen.

Extra informatie

Grootte

10 cm

Verpakking

Doos

Inhoud

1 figuur

Uitgave

2016

Merk